عنوان 20- شرکت ملی مس بازیگر اصلی این صنعت در کشور است که سابقه چند دهه ای در توسعه صنعت مس دارد. با افزایش قیمت جهانی مس، این شرکت به دنبال استفاده از بخش بزرگی از سود خود برای توسعه بالادستی و اکتشافات جدید بوده است.
این موضوع باعث شد تا ملی مس در بخش های مختلف معدنی رکوردهای تاریخی را به نام خود ثبت کند و با استقبال سهامداران تحت نماد “فملی” بخش خصوصی مواجه شود. این موضوع می تواند منجر به تولید محصولات با ارزش افزوده شود و ملی مس می تواند به سمت تولید محصولات مورد نیاز صنایع فناور برود.
اکنون رقابت دولت با شرکت ملی مس آغاز شد. اما چگونه؟ با تاسیس شرکت توسعه زنجیره ارزش مس که مدیر فعلی آن مدیر سابق شرکت ملی مس بود.
در واقع سازمان توسعه و بازسازی معادن و مواد معدنی ایران (ایمیدرو) با استقرار این شرکت در زیرساخت های خود تلاش می کند مانند آنچه در صنعت فولاد رخ داد، زنجیره ارزش مس را توسعه دهد. با این حال باید گفت ایمیدرو در تلاش است تا همین مدل فولادی را در صنعت مس اعمال کند تا از طریق توسعه زنجیره ارزش به سودآوری بیشتری دست یابد.
اما سوال اینجاست که با تاسیس این شرکت توسعه شرکت ملی مس محدود می شود و آیا این شرکت با فملی رقابت خواهد کرد یا خیر؟
اگرچه شرکت جدید چارچوب فعالیت خود را مشخص نکرده است، اما با توجه به اینکه هر دو گروه به دنبال توسعه زنجیره ارزش هستند، پیش بینی موازی کاری کار سختی نیست. در نتیجه این دو گروه با یکدیگر رقابت می کنند که می تواند فعالیت شرکت ملی مس را محدود کند.
شرکت ملی مس که تا کنون در این صنعت پیشرو بوده است، اکنون با رقیب جدیدی روبرو شده است که با توجه به سابقه و همچنین زیر مجموعه بودن، می تواند با پتانسیل بیشتری به تجارت بپردازد. از ایمیدرو
در نتیجه، فملی بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد تا توسعه را در انتهای زنجیره در دستور کار قرار دهد و آن را توسعه دهد. در غیر این صورت، ورود دولت به توسعه زنجیره ارزش مس ممکن است بر توسعه شرکت ملی مس ایران تاثیر بگذارد. باید دید استراتژی مدیران فملی برای رقابت با این مجموعه جدید چیست و با چه استراتژی سهم خود را در توسعه پایین دستی حفظ خواهد کرد.